Jag är helt otränad och vill börja träna på F&S. Vad är lämpligast att börja med?
Det viktigaste är att hitta aktiviteter som känns roliga. Är träningen kul är den också effektiv, för då blir den av! Hos oss kan du välja mellan jympa, spinning och gym. Antingen väljer du en aktivitet eller så blandar du.

Lämpliga jympapass att börja med är Bas, Styrka/bas, Ryggjympa, Dans. Känner du för att spincykla så är Bas bra. Träning i gymmet passar verkligen bra för alla boka gärna tid för instruktion genom receptionen. Under en gyminstruktion så får du hjälp att lägga upp ett personligt program som passar just dig. Gyminstruktion ingår i priset för gymkortet.

Hur ofta ska man träna?
Det beror förstås på vilket mål du har. Det viktiga är att hålla igång regelbundet och då räknas ju även andra aktiviteter, såsom promenader, skidåkning, simning, dans, trädgårdsarbete mm. Med två till tre träningstillfällen per vecka håller du dig i bra form. Även ett träningspass i veckan ger bra resultat. Tränar du för ofta slits kroppen ner istället för att byggas upp. Vila är en förutsättning för att kroppen ska ha nytta av träningen. När du tränar bryts vävnaderna i muskler, ben och senfästen ner. De byggs upp igen först när de får vila. Sprid därför ut de jobbigare träningspassen under veckan.

Hur roligt är det att träna?
För att hitta och håll fast vid en ny vana som träning, så vet vi att det är lättare om du utgår ifrån att hitta den träning som du tycker är rolig. Det kan också vara lättare om du och en vän bestämmer er för att börja träna tillsammans.

Är det farligt att träna när jag är sjuk?
Ja, speciellt virus som ger influensa, halsinfektioner och vissa förkylningsvirus kan påverka och angripa hjärtat. En extra belastning i form av träning kan leda till en allvarlig inflammation i hjärtmuskeln.

Hur nära inpå passet kan jag äta?
Det är naturligtvis olika från person till person, så det bästa är att prova sig fram. En tumregel kan vara att inte äta någon större måltid närmare än tre timmar före träningen. Detta för att kroppen ska hinna ta hand om maten och du ska slippa t ex håll. Du kan äta något lättare mellanmål såsom t ex fil, smörgås och frukt någon timme innan träningspasset.

Jag tycker att musiken är för hög på passen. Kan man inte ha lägre volym?
Vad man upplever som lagom volym är väldigt olika från person till person. När det är en så stor grupp människor är det svårt att tillfredsställa alla. För att förhindra att volymen överstiger det som är bra för hörseln, så finns ”Ljud-örat” på väggen i våra gruppträningssalar som signalerar rött om volymen är för hög. Har du problem med hörseln och är extra känslig för ljud så kan ett tips vara att ha med sig öronproppar.

Varför betalar man medlemsavgift?
För att kunna köpa och använda ett aktivitetskort så måste du vara medlem i Friskis&Svettis Skövde. Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening utan vinstintressen. Verksamheten finansieras av medlemsavgifter och träningsavgifter. Alla pengar går tillbaka till verksamheten och medlemmarna. Varje F&S-förening bygger själva upp sin verksamhet och ansvarar för sin ekonomi. Alla föreningar är samlade i en riksorganisation kallad Friskis&Svettis Riks. I medlemsavgiften ingår bl.a. olycksfalls-försäkring, tidningen Friskispressen och avgifter till Friskis&Svettis Riks.

Hur gör man för att bli funktionär?
Ta kontakt med verksamhetschef eller verksamhetssamordnaren. Det går också bra att ringa eller maila till kansliet. Du kan även bara lämna en lapp i receptionen där du skriver vad du är intresserad av.

<< Gå tillbaka
Nytt nummer av Friskispressen
omslag friskispressen
Hitta till oss
GÅ, CYKLA, ÅK BIL eller BUSS. SÅ HÄR HITTAR DU TILL OSS.
GÅ, CYKLA, ÅK BIL eller BUSS. SÅ HÄR HITTAR DU TILL OSS.
Följ oss på Facebook