Yogatriangeln webb

Friskis&Svettis Yoga är anpassad så att så väl nybörjare som van kan vara med. Vi har mattor och filtar att låna ut men du får gärna ta med dig eget om du vill. Välj mjuka följsamma kläder och gärna varma som du kan plocka av efter hand som du blir varm.

Yoga
Friskis&Svettis Yoga är baserad på Hathayogans grunder. Vi gör en klassisk yoga med fokus på andning, rörlighet och att uppleva, livskraft i lugn och kravlös atmosfär.  Passet innehåller enkla och trygga övningar i ett lugnt tempo. Yogan har betoning på rörlighet, balans, andning och avspänning och är 55 minuter långt.

Att tänka på innan yogan: Undvik att äta en kraftig måltid närmare än 2-3 timmar inpå yogan, en frukt eller yoghurt kan fungera bra som mellanmål före passet. Klä dig varmt inför den första uppmjukande och den sista avslappnande delen (överdragströja, långa byxor om du är frusen och strumpor/sockar). Kom i tid till yogan gärna tio minuter innan utsatt starttid för att hinna landa inne i salen en stund i ”här och nu, du på din matta”, bara lägg dig ner och vila ett par minuter. Innan du kommer in i yogasalen se till att din ev mobil som du har med dig är satt i ljudlöst läge.

Att tänka på inne i yogasalen och under passet: Så snart du kommer in i yogasalen fokusera i stillhet och tystnad inåt på dig själv. Det viktiga är här och nu, du i din kropp på din matta. Yogans andning är genom näsan både på in och utandning. Efterhand när du är bekant och bekväm med de olika asanas (övningarna) så anpassar du rörelsen till att följa dina andetag. Tex så lång som din inandning är så länge sträcker du ut och så vilar du i utsträckt läge i en andningspaus där du avslappnat håller andan. Du lyssnar till kroppens signal om att andas ut och vänder då rörelsen tillbaka in till centrum. När utandningen är avslutad lägger du också här in en paus av vila där du håller andan och slappnar av. Du strävar efter att få dina in- och utandningar lika långa.

Att tänka på efter yogan: Andning och rörelser under yogan ger kroppen en inre massage som startar upp en reningsprocess i kroppen. Undvik att äta och dricka direkt efter yogan, vänta ca 20-30 min efter yogan sedan är det rekommenderat att fylla på med extra vätska för att hjälpa utrensningen av slaggprodukter. Om din yoga är på kvällen så försök att planera din tid efter med så lugna aktiviteter som möjligt så att du kan dra nytta av yogans effekter inom dig.

 

<< Gå tillbaka
Nytt nummer av Friskispressen
omslag friskispressen
Hitta till oss
GÅ, CYKLA, ÅK BIL eller BUSS. SÅ HÄR HITTAR DU TILL OSS.
GÅ, CYKLA, ÅK BIL eller BUSS. SÅ HÄR HITTAR DU TILL OSS.
Följ oss på Facebook